رژیم پهلوی تصور میکرد اگر امام (ره) را به نجف تبعید کند، ایشان دچار انزوا خواهند شد، اما در عمل امام خمینی با انتخاب استراتژیهایی که برخی از آنها الگوگرفته از روشهای امامان شیعه بود، نهتنها نقشهی رژیم پهلوی را نقش بر آب کردند، بلکه با نوشتن کتاب «حکومت اسلامی»، انقلاب را هدایت کردند.
آنچه این مقاله بر آن تمرکز دارد این است که صدام و طیف هماندیش او در اتاق جنگ عراق، اگر اندکی از تاریخ دنیا مطلع بودند، درمییافتند که جنگ با یک کشور انقلابی عمدتاً به پیروزی نمیانجامد. کشور انقلابی در جو آرمانی خاصی به سر میبرد و در این شرایط، اگرچه ممکن است از بروز جنگ شوکه شود، اما نهایتاً از آن بهعنوان یک ابزار برای صدور انقلاب خود سود میجوید...
مرحوم آیتالله ابوالقاسم خزعلی یار صدیق امام و یاور مقام معظم رهبری و عضو مجلس خبرگان، روز چهارشنبه 25 شهریور ماه 1394 دارفانی را وداع گفت. آیت الله خزعلی نقش تاثیرگذاری در پیشبرد نهضت امام خمینی استاد و مرید ش در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشت .
«جمعه سیاه» عبارتی شد که رسانههای خارجی هم برای توصیف وقایع 17 شهریور 1357 از آن استفاده کردند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که موضوع انقلاب ایران و سرنوشت رژیم پهلوی پس از این رویداد بود که در محافل سیاسی و رسانهای جهان به بحث داغ روز تبدیل شد و حتی خود انقلاب در داخل نیز روندی دیگر یافت.
کنشگران سرخورده از گفتمان پهلویسم و غربی در ایران، با حافظهای انباشته از تحقیر در گفتمان اسلامی امام خمینی، هویتی انقلابی یافتند و حس اعتمادبهنفس آنان سدی در برابر استبداد و استکبار ساخت. این گفتمان حول دال متعالی اسلام، تعبیری تازه از آن ارائه کرد و اسلام معنایی سیاسی یافت.
یکی از نکاتی که در بسیاری از پژوهشهای مرتبط با انقلاب اسلامی به چشم میخورد، القای این رویکرد است که رسانههای غربی در طول دوران سلطنت شاه، نگاهی انتقادی به حکومت او داشتهاند. این ادعا بهخصوص دربارهی رسانههای انگلیسی و بهطور مشخص رادیو بیبیسی بارها تکرار شده است
اخیراً احمد فراستی (1) یکی از عناصر ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) در یک میزگرد تلویزیونی به همراه دو تن از مبارزین دوران ستم شاهی و فرد دیگری که پژوهشگر و تاریخدان بیطرف(!) معرفی شد، هر یک جداگانه به بررسی عملکرد ساواک پرداخته و نقطه نظرات خود را بیان کردند. سی و هفت سال پس از سرنگونی رژیم ستم شاهی و پایان اعمال وحشیانهترین شکنجهها در زندانهای ...
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مشروطیت یک تجربه دریافت شده برای انقلاب است و فاصله ایدئولوژیک بین مبانی فکری، اجتماعی و سیاسی آن با انقلاب اسلامی زیاد است.
در تاریخ معاصر کشور ما، انقلاب مشروطه را باید منشأ مهمترین تحوّلات سیاسی - اجتماعی به حساب آورد. بیشک حوادث دوران مشروطه و تحولات سیاسی پس از آن نقش مهمی در سرنوشت مردم ایران در سالهای بعد ایفا نمود که بازخورد این تحولات با گذشت بیش از یکصد سال از آن قیام هنوز کم و بیش در جامعه ما مشهود است.
مبارزه روحانیت با سلطنت طاغوتی پهلوی با فراز و نشیبهای فراوانی روبرو بود اما این مبارزه همچنان تداوم یافت و نسل به نسل منتقل شد تا در انقلاب اسلامی سال 57 به شکوفایی رسید. علما و بزرگان دینی بسیاری در این راه تلاش کردند که نام هر یک از آنها بر تارک تاریخ ایران به شکل خاصی میدرخشد
ایالات متحده آمریکا رویکردی دوگانه نسبت به مسأله هستهای ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی داشته است؛ در دوران پهلوی آمریکا متولی ساخت نیروگاه هستهای در ایران میشود ولی در دوران بعد از انقلاب اسلامی سعی دارد ایران را از داشتن انرژی صلحآمیز هستهای محروم کند
گفتند که شما را انتخاب کردهایم برای دادستانی، شما بیایید به قم برویم و در جامعه مدرسین و خدمت امام برسیم که حکم بدهند. گفتم نه! من برای گرفتن هیچ حکمی از اینجا بلند نمیشوم بروم خدمت امام. امام مرا میشناسند و احتیاجی نیست که من بروم، امام همانجا حکم بدهند من اینجا این کار را عهده دار میشوم.